Ідея прощення гріхів у літургійних молитвах Церков візантійського обряду та її оцінка у східній патристичній традиції
DOI:
https://doi.org/10.35332/2411-4677.2020.20.3Ключові слова:
покаяння, сповідь, прощення гріхів, піст, літургійне богослів’я., penance, confession, remission of sins, fast, liturgical theology.Анотація
Серед православних християн в Україні поширена думка, що прощення гріхів, здійснених після таїнства Хрещення, відбувається виключно як результат сповіді – індивідуальної або принаймні загальної, в кінці якої священник читає розрішальну молитву. У статті досліджуються свідчення літургійного передання Церкви на підтримку тези, що для прощення повсякденних, не смертних гріхів сповідь не є обов’язковою. Заради прощення таких гріхів Церквою встановлено дворазовий щотижневий піст, а також включено покаянні прохання до чину Божественної Літургії та добового кола богослужінь.
Many Orthodox Christians consider that the remission of sins committed after the Baptism can be granted exclusively as a result of confession, either individual or general, with the recitation of the absolution prayer by a priest at its end. Many Orthodox believers in Ukraine go to confession every time before receiving Holy Communion. This practice completely differs from the Greek or Ancient Church. The penitential practice of the Ancient Church knew different rules of the epithemioi but only after committing a serious sin, excommunicating the sinner from the Eucharistic community. The period of the penance lasted for years with different grades while obtaining it, but we have no witness of any special absolution prayers from that time. The article examines the witnesses of the liturgical tradition, including the rite of fasting, the prayers of the Divine Liturgy as well as of the Divine Office for the ideas of the remission of daily sins. The custom of fasting twice weekly known from the Apostolic times comes from old Jewish tradition where it was considered as a means for the remission of sins. St John Chrysostom referred to the core psalm of the vespers service, Ps. 140 (141) as to the means of the true healing, and to the morning Psalm 62 (63) as to the prayer that lights the love to God and leads the one reciting it away from sins. The great penitential psalm of King David, Ps. 50 (51) is the core psalm for the Orthros, with the penitential prayer following it in the rite of Constantinople. And the end of the Orthros there is an inclination prayer with the main theme of the forgiveness of sins committed voluntary or involuntary. The Lord’s Prayer was introduced into the rite of the Divine Liturgy since mid-IV c. with the main purpose of the forgiveness of sins and mutual forgiveness of Christians.