Гамартологічна концепція Інокентія Ґізеля

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35332/411-4677.2023.23.4

Ключові слова:

аксіологія, богослів’я, ісихазм, релігійна віра, релігійна мораль, етика, гріх, гамартологія, гамартологічна концепція, архімандрит Інокентій Ґізель., axiology, theology, hesychasm, religious faith, religious morality, ethics, sin, hamartology, hamartological concept, Innocent Gisel.

Анотація

Статтю присвячено релігієзнавчому та історико-богословському осмисленню змісту й провідних ідей гамартологічної концепції українського духовного інтелектуала ХVІІ ст., одного із найяскравіших представників крила традиціоналістського ісихастського руху — архімандрита Інокентія Ґізеля, українського християнського мислителя періоду пізнього модерну, чиї релігійно-богословські погляди справили визначальний вплив на формування філософської думки в Україні доби бароко. Увиразнено суспільно-історичне тло й особливості світоглядних трансформацій, що визначили динаміку, зміст і ціннісний потенціал богословського мислення під впливом теоретиків та практиків ісихазму на етнічних теренах України. Акцентуючи увагу на специфіці релігійно-філософського трактування важливих релігієзнавчих понять — релігійної віри, моралі та
етики, здійснено релігієзнавчо-богословський аналіз учення Інокентія Ґізеля про гріх та спробу узагальнити основні підходи до трактування природи та походження гріхів, їх класифікації тощо. Обґрунтовано важливість якомога ширшого залучення теоретико-методологічного ресурсу та інтелектуальної спадщини теоретиків української ісихастської традиції в сучасний релігієзнавчо-філософський академічний дискурс, оскільки вони своїми творами на століття визначили не лише траєкторію, а й ідейно-ціннісну спрямованість тлумачення ключових дефініцій християнської релігійно-богословської та антропологічної думки. Їхні науково-богословські трактати постають не лише цінними джерелами про становлення автентичного ісихазму на українських землях, але й глибшого розуміння його когнітивного, духовно-морального та виховного потенціалу. Водночас вони слугують беззаперечними історичними свідченнями антиукраїнської національно-церковної стратегії та запопадливого сприяння поширенню ідеології Москви як третього Риму, яку РПЦ, вступаючи в третє тисячоліття, трансформувала в єресь «руского міра». В умовах сучасних викликів і важких випробувань війною російської федерації проти України, яку цілковито схвалює та підтримує патріарх Кирило Гундяєв, це має неабиякий суспільно-релігійний резонанс і запит на критичне осмислення й переоцінку. А тому провідною ідеєю статті є також визначення ціннісної ролі впливу ісихазму на конституювання не лише ідейно-релігійної спрямованості мислення, а й на транспозиції ісихії в чернечій громаді та на загальносуспільному рівні, що, ми глибоко переконані, має доволі важливе значення, а надто ж коли йдеться про розвиток духовної культури українського народу та збереження його національної та релігійної ідентичності.

The article is devoted to the religious and historical-theological reflection of the content and leading ideas of the hamartological concept of the Ukrainian spiritual intellectual of the 17th century, one of the brightest representatives of the wing of the traditionalist Hesihat movement – Innokenty Gisel – a Ukrainian Christian thinker of the late modern period, whose religious and theological views had a decisive influence on the formation philosophical thought in Ukraine during the Baroque era. The socio-historical background and features of worldview transformations that determined the dynamics, content and value potential of theological thinking under the influence of theorists and practitioners of hesychasm
in ethnic areas of Ukraine are highlighted. Emphasizing the specifics of the religiousphilosophical interpretation of important religious concepts – religious faith, morality and ethics – a religious-theological reflection of Innocent Gisel’s teaching on sin was carried out and an attempt was made to generalize the main approaches to the interpretation of the nature and origin of sins, their classification, etc. At the same time, they serve as indisputable historical evidence of the anti-Ukrainian nationalchurch strategy and the incendiary promotion of the ideology of Moscow as the third Rome, which the Russian Orthodox Church, entering the third millennium, transformed into the heresy of the “Russian measure”. In the conditions of modern challenges and severe trials of the war of the Russian Federation against Ukraine, which is fully approved and supported by Patriarch Kyrylo Gundyaev, this has considerable socio-religious resonance and a request for critical reflection and reassessment. And therefore, the leading idea of the article is also the determination of the valuable role of the influence of hesychasm on the constitution of not only the ideological and religious orientation of thinking, but also on the transposition of hesychia in the monastic community and at the general level of society, which, according to our deep conviction, is of quite important importance, and moreover , when it comes to the development of the spiritual culture of the Ukrainian people and the preservation of their national and religious identity.

Завантаження

Опубліковано

2025-03-10

Схожі статті

1-10 з 204

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають