Idea of russian “superethnos” in the theology of the Russian Orthodox Church as a basis for the “russian world” ideology
DOI:
https://doi.org/10.35332/2411-4677.2023.23.2Ключові слова:
“Russian world”, ethnophyletism, superethnos, Eucharist, unity, catholicity, political theology, ecclesiology, Church and state., «русскій мір», етнофілетизм, суперетнос, Євхаристія, єдність, кафолічність, політичне богослів’я, еклезіологія, Церква і держава.Анотація
The early stages of support by the Russian Orthodox Church for the ideology of the “Russian world” are marked with the specific idea of Russian “superethnos”. This idea contradicts the basic church concepts, its unity and catholicity. The speeches and publications from 2009, when this ideology was openly and actively supported by the Moscow Patriarchate for the first time, are analyzed in the article.
Концепція «русского міра» зародилася в кінці 1990-х років. Від початку 2000-х її почала активно просувати російська влада. У РПЦ цю ідеологію стали підтримувати з того часу, як московським патріархом став Кирил Гундяєв. У статті проаналізовано виступи й публікації офіційних представників Московського патріархату з 2009 р. Заради виправдання ідеї «русского міра» в РПЦ було сформульовано специфічну ідею російського «суперетносу», проголошеного єдиним у світі «православним суперетносом». Автором ідеї став ієромонах (нині єпископ РПЦ) Євфимій Моісєєв. Замість помісного (територіального) принципу церковного устрою ідеолог «російського суперетносу» ототожнив помісну Церкву з церквою певного народу, а не території. На вказаних засадах Московський патріархат здійснює експансію у світі, відкриваючи паралельні структури на територіях, де вже присутні парафії та єпархії інших помісних Церков. Зазначена ідея суперечить двом із чотирьох засадничих концептів православного вчення про Церкву – концептам єдності Церкви та її кафоличності, або соборності. Православне християнство засудило етнофілетизм як єресь. Доктрина «русского міра», розроблена вищими ієрархами та деякими богословами Московського патріархату, намагається створити теоретичне підґрунтя для існування окремої Церкви – Церкви для «русскіх». Захоплена ідеологією національної (або «суперетнічної») окремішності, ця Церква втрачає біблійні, святоотцівські та євхаристійні основи богослів’я і просуває нову, але застарілу версію релігійного трайбалізму. Однак для Церкви як Тіла Христового в богослів’ї важливе повернення до автентичного принципу кафоличності.