Загублена та віднайдена людина в богословських пошуках сучасного українського православ’я
DOI:
https://doi.org/10.35332/2411-4677.2022.22.9Ключові слова:
богослов’я Іншого, євхаристійна антропологія, Дар, Любов, особистість, християнська антропологія., theology of the Other, Eucharistic anthropology, Gift, Love, personality, Christian anthropology.Анотація
У статті здійснено аналіз основних тенденцій розвитку ідей богослов’я Іншого та євхаристійної антропології в сучасному українському православному богословʼї. Українські богослови осмислюють людину в її тісному взаємозв’язку із соціально-культурною дійсністю, внутрішнім духовним світом, який значною мірою формується й здійснюється в комунікації з Іншим та її залученістю в життя Церкви. Серед основних антропологічних характеристик осмислено та наповнено новим змістом такі, як здатність до дарування себе Іншому, відкритість до сприйняття дару від Іншого, вдячність, Любов. Значну увагу приділено ролі та функціям релігійного світогляду в процесі подолання людиною її природних властивостей та виходу до вищих станів духовного життя в любові до Іншого. Трансформації сутнісних антропологічних якостей відбуваються в тісному взаємозв’язку із трансформаціями в житті Церкви, що вказує на наявність як у межах антропології, так і в межах еклезіології сталих і змінних положень. Людина і як особистість, і як член Церкви зазнає соціокультурних змін, що і стає причиною можливості трансформацій у межах антропології.
The article analyzes the main trends in the development of the ideas of the theology of the Other and Eucharistic anthropology in modern Ukrainian Orthodox anthropology. Ukrainian theologians understand a person in its closerelationship withsociocultural reality, it sinner spiritual world, which his largely formed and carriedoutin communication with the Otherandits in volvement in the life of the Church. Among the main anthropological characteristics that are highlighted, understood and filled with new meanings are the ability to giveoneself to the Other, openness to receiving a gift from the Other, gratitude, Love. Considerable attention is paid to the roleand functions of the religious worldview in the processes of a person overcoming its natural properties and reaching higher states of spiritual life in love for the Other. Transformations of essential anthropological qualities take place in a closerelationship with transformations in the life of the Church, which indicates the presence both within anthropology and within ecclesiology of permanent and changing provisions. An human, both as a person and as a member of the Church, is subject to socio-cultural changes, which is there as on for the possibility of transformations within anthropology.