Михайлівська церковно-учительна школа при Києво-Золотоверхому монастирі (кін. XIX ст.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35332/2411-4677.2019.19.6

Ключові слова:

Свято- Михайлівський Золотоверхий монастир, настоятель, школа, учні, навчальні посібники, бібліотека, виховання., St. Michael’s Golden- Domed Monastery, abbot, school, students, textbooks, library, education.

Анотація

У статті показано стан початкової освіти в Російській імперії в ХІХ ст., створення особливої синодальної комісії під головуванням архієпископа Холмського Леонтія (Лебединського), яка розробила „Правила про церковноприходскі школи”, затверджені 13 травня 1884 року, прийняття нових програм для церковно-учительних шкіл, в яких було дещо розширено предмети викладання і тижневе навантаження. Висвітлено діяльність церковно-учительної школи, заснованої настоятелем Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря преосвященним єпископом Ієронимом (Екземплярським) у 1890 році, відображається кількість навчальних предметів, наповнення школи науковими посібниками, бібліотекою, звертається увага на виховання учнів у церковно-релігійному дусі, на практичне привчання учнів до вчительської справи у сільській місцевості, учнівський побут школи, її вплив на освіченість українського суспільства. Проаналізовано курс навчання учнів, навчальні предмети в школі, склад викладачів. Відображено навчальний час в школі, щоденний порядок життя учнів. Показано вимогливість до майбутніх учнів, які обиралися за екзаменом, найбільш підготовлені і здатні до засвоєння курсу у дворічний термін. З такими учнями викладачі не зупинялися на повторення курсу першого року двокласних шкіл, а продовжували вивчення предметів далі, відповідно другому і третьому року навчання в тих школах. Висвітлено багаторічний досвід викладачів, який показав, що дворічного терміну, було цілком достатньо для повного засвоєння учнями всіх предметів; а щорічні іспити учнів на отримання звання вчителя, що проводилися комісією з викладачів семінарії, підтверджували добрі успіхи. Розглянуто штат викладачів в школі, їх побут та умови проживання. Визначено роль церковно-учительної школи у приготуванні постійних вчителів для церковно-парафіяльних шкіл, здібних помічників для пастирів Церкви в справі просвічення народу. Розкрито виконання головного завдання церковно-учительної школи – виховання у майбутніх вчителях істинного християнського православно-церковного настрою. Показано великий набір навчальних посібників, який давав можливість надати учням Михайлівської школи набагато більше корисної інформації ніж передбачено програмою, що сприяло в майбутньому підвищенню рівня початкової освіти серед українського народу.

The article deals with the activity of the church-teaching school, founded by the rector of St. Michael's Golden-Domed Monastery by the Reverend Bishop Hieronymus (Exempliarskyi) in 1890, reflects the number of subjects, filling the school with scientific manuals, library, attention paid to religious education and practical training of students in rural teaching, the pupils’ life at school, its impact on the education of Ukrainian society. The students ' training course, school subjects, teachers' staff are analyzed. The school time and the students' daily life are reflected. Demand for future students who are selected by the exam, the most prepared and able to master the course in two years is shown. With such students, the teachers did not stop to repeat the course of the first year of two-year schools, but continued to study the subjects further, respectively, in the second and third years of study in those schools. The long-term experience of the teachers is shown, which revealed that the two-year term was quite sufficient for the full assimilation of all subjects by students; and the annual examinations of the students for the title of teacher, held by the seminary faculty commission, confirmed the good results. The staff of teachers at school, their life and living conditions are considered. The role of the church-teaching school in the preparation of permanent teachers for parish-church schools, capable assistants for the pastors of the Church in the cause of enlightenment of the people is determined. The fulfillment of the main task of the churchteaching school - education the future teachers in the true Christian Orthodox Church mood is revealed. A large set of textbooks has been shown, which made it possible to provide much more useful information to the students of the St. Michael School than envisaged by the program, which helped in the future increase the level of primary education among the Ukrainian people.

Завантаження

Опубліковано

2025-03-10

Схожі статті

1-10 з 48

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.