Синодально-Канонічний Томос Вселенського Константинопольського патріархату 13 листопада 1924 року: причини й обставини появи та наслідки для Православної Церкви в Україні (До 100-ої річниці з нагоди підписання документа)
DOI:
https://doi.org/10.35332/2411-4677.2024.24.9Ключові слова:
Синодально-Канонічний Томос від 13 листопада 1924 р., Православна Церква, Вселенський Константинопольський патріархат, Константинопольський патріарх Мелетій IV Метаксакіс (1921–1923), Константинопольський патріарх Григорій VII Зервудакіс (1923–1924), Константинопольський патріарх Костянтин VI Арабоглу (1924–1925); Константинопольський патріарх Василій ІІІ Георгіадіс (1925–1929)*, Московський патріарх Тихон Бєлаві, митрополит Георгій (Юрій) Ярошевський (1921–1923), митрополит Діонисій Валединський (1923–1948), митрополит УАПЦ Василь Липківський, Українська Автокефальна Православна Церква (1921–1930), Московський патріархат, Друга Річ Посполита Польська, Українська Народна Республіка (УНР), Туреччина, автокефалія., Synodal-Canonical Tomos of November 13, 1924, Orthodox Church, Ecumenical Patriarchate of Constantinople, Patriarch of Constantinople Meletius IV (Metaksakis) (1921–1923), Patriarch of Constantinople Gregory VII (Zervoudakis) (1923–1924), Patriarch of Constantinople Constantine VI (Araboglu) (1924–1925); Constantinople Patriarch Basil III (Georgiadis) (1925–1929), Moscow Patriarch Tikhon (Belavin), Metropolitan George (Yuri) (Yaroshevsky) (1921–1923), Metropolitan Dionysius (Valedynskyi) (1923–1948), Metropolitan Vasyl Lipkivskyi of the UAPC, Ukrainian Autocephalous Orthodox Church (1921–1930), Moscow Patriarchate, Second Polish Commonwealth, Ukrainian People’s Republic (UNR), Turkey, autocephaly.Анотація
13 листопада 2024 р. виповнюється 100 років із часу підписання Синодально-Канонічного Томосу Вселенського Константинопольського патріархату про надання автокефалії Польській Православній Церкві. Статтю присвячено аналізу обставин у Другій Речі Посполитій (1918–1939), які призвели до отримання Православною Церквою в Польщі Синодально-Канонічного Томосу Вселенської патріархії від 13 листопада 1924 р. та її виходу з юрисдикції Московського патріархату на чолі з патріархом Московським і всієї Росії Тихоном Бєлавіним. Діяльність очільників Православної Церкви в Речі Посполитій Польській у юрисдикції Московського патріархату, митрополитів Георгія (Юрія) Ярошевського та Діонисія Валединського в цей період мало досліджена через брак документальних джерел. Досі залишається невідомою доля самого документа про надання автокефалії Константинопольським патріархатом за участю очільників цієї Церкви в 1920-ті рр. Незрозуміло, яким чином у 1948 р. цей Томос перестав бути актовим документом для Польської Автокефальної Православної Церкви і Московська патріархія видала власне рішення про її автокефалію у вигляді витягу з протоколу засідання Священного Синоду. Складним для дослідження є вивчення діяльності Константинопольських патріархів в умовах політики розбудови світської держави президентом Туреччини Мустафою Кемалем Ататюрком (1923–1938). Окремою проблемою є висвітлення реакції Української Автокефальної Православної Церкви на чолі з митрополитом Василем Липківським в радянській Україні на появу Томосу 13 листопада 1924 р.
November 13, 2024 marks the 100th anniversary of the signing of the Synodal-Canonical Tomos of the Ecumenical Patriarchate of Constantinople on granting autocephaly to the Polish Orthodox Church. The article is devoted to the analysis of those circumstances in the Second Polish-Lithuanian Commonwealth (1918–1939), which led to the receipt by the Orthodox Church in Poland of the Synodal-Canonical Tomos of the Ecumenical Patriarchate of November 13, 1924 and, with the assistance of the Polish state government, to withdraw from the jurisdiction of the Moscow Patriarchate headed by St. Patriarch of Moscow and All Russia Tikhon (Belavin). The activities of the heads of the Orthodox Church in the Polish-Lithuanian Commonwealth under the jurisdiction of the Moscow Patriarchate, Metropolitans George (Yuri) (Yaroshevsky) and Dionysius (Valedynskyi) during this period have been little researched due to the lack of documentary sources. The fate of the document on the granting of autocephaly by the Patriarchate of Constantinople with the participation of the leaders of this Church in the 1920s is still unknown. It is unclear how in 1948 this Tomos ceased to be an act document for the Polish Autocephalous Orthodox Church and the Moscow Patriarchate issued its own decision on the autocephaly of the Polish Church in the form of an extract from the minutes of the meeting of the Holy Synod. The study of the activities of the Patriarchs of Constantinople in the conditions of the policy of building a secular state by the President of Turkey, Mustafa Kemal Atatürk (1923–1938), is difficult for research. A separate problem is the coverage of the reaction of the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church, led by Metropolitan Vasyl Lypkivskyi in Soviet Ukraine, to the appearance of Tomos on November 13, 1924.