Христологія Послання святого апостола Павла до колосян
DOI:
https://doi.org/10.35332/2411-4677.2016.16.22Ключові слова:
Послання до колосян, апостол Павло, Христос, Син Божий, Церква, христологія, лжевчителі, примирення з Богом, повнота Божества., Epistle to the Colossians, Apostle Paul, Christ, the Son of God, the Church, Christology, false teachers, reconciliation with God, the fullness of the Deity.Анотація
Стаття присвячена дослідженню христології апостола Павла у його Посланні до колосян. У Колосах, після того, як ап. Павло залишив це місто, стали розтлівати Церкву лжевчителі-гностики, які спотворювали істинне вчення про Христа, вважаючи Його не Богом, а створеним посередником між Богом і людьми. Аби подолати ці єретичні думки, апостол пише колосянам своє послання, у якому розкриває Божественну велич Христа і торкається таких тем: Ісус Христос – Син Божий і Бог (1: 13–15); Ісус Христос – Творець світу видимого і невидимого (1: 16); Ісус Христос – Промислитель світу (1: 17); Ісус Христос – глава Церкви (1: 18–19); примирення з Богом у Христі (1: 20–23).
This article is devoted to the topical and interesting theme of our time – research into Christology of St. Paul in his Epistle to the Colossians. In Collossae, after Ap. Paul had left the city, the church began to be debauched by false teachers, the Gnostics, who distorted the true doctrine of Christ, believing He was not God, but a created mediator between God and men. To overcome these heretical delusions, the Apostle wrote Colossians his Epistle, which reveals the Divine greatness of Christ and touches the following topics: Jesus Christ is the Son of God and God (1: 13–15); Jesus Christ is the Creator of the visible and invisible world (1: 16); Jesus Christ is the Divine Providence (1: 17); Jesus Christ is the head of the Church (1: 18–19); Reconciliation with God in Christ (1: 20–23).